Expert Dev, s.r.o.

...specialisté na digitální marketing

Nejlepší průvodce: Jak udělat web přístupnější v roce 2022

Je snadné nechat se zastrašit neustále rostoucí potřebou mít „přístupné“ webové stránky. A co přístupnost vlastně znamená? Budete muset svůj web přepracovat?

I když vždy chceme, aby byly webové stránky co nejpřístupnější, je dobré jít tomu naproti a dělat menší kroky, než nedělat žádné nebo naopak dělat vše najednou a nedělat to pořádně!

Přístupnost webových stránek se rychle stává důležitým základem, což dává smysl, protože přibližně 15 % světové populace má nějakou formu postižení. Jaké standardy by tedy měly vaše webové stránky splňovat, aby byly považovány za „přístupné“?

Přístupnost webových stránek

Jak na lepší přístupnost webové stránky?

1. Zkontrolujte svůj obsah

Přístupné prvky jsou důležité zejména pro lidi, které trápí:

  • Zrakové postižení.
  • Poruchy sluchu.
  • Tělesné nebo motorické postižení.
  • Fotosenzitivní záchvaty.
  • Kognitivní poruchy, jako je dyslexie nebo demence.

Velkou roli hraje obsah webu, proto byly vytvořeny Pokyny pro zpřístupnění webového obsahu 2.1 (WCAG 2.1). Video, písemný a obrazový obsah jsou klíčovou interakcí uživatele s webovými stránkami. Pokud se někdo potýká se zrakovým nebo sluchovým postižením, je navigace na webu mnohem obtížnější.

Pokud si myslíte, že jsou vaše webové stránky v pořádku, zamyslete se. V roce 2022 vykazovalo až 96,8 % domovských stránek nedostatky podle WCAG 2.

Abyste si usnadnili práci:

  • používejte jednodušší jazyk – vyhněte se idiomům nebo slovním obratům, které by mohly čtenáře zmást,
  • přidejte alt text ke všem relevantním obrázkům,
  • přidejte k odkazům snadno srozumitelný text,
  • mějte u videí titulky nebo přepis.

2. Jak dobré je vaše HTML?

Webová stránka může vypadat pěkně a fungovat dobře, ale i přesto může mít špatné HTML. To znamená, že nejen čtečky obrazovky, ale také Google bude mít problém webovou stránku správně přečíst. Společnost Google upřednostňuje přístupné webové stránky, a pokud mají dostatečně „špatný“ kód, obvykle je penalizuje.

Většina osvědčených postupů HTML je jednoduchá a snadno implementovatelná jako základ pro vývoj webu. Například v textovém stylu se k označení rozdílů použije více než jedna barva. Vaše odkazy by měly být proto v HTML popisné. Tzn. že odkazy by měly používat znak ‚a‘ a vždy mít atribut „href“.

Kontrolní seznam projektu A11Y je dobrým způsobem, jak změřit přístupnost vašeho webu. Avšak jediný způsob, jak to skutečně zjistit, je samozřejmě validace vašeho kódu. Za vyzkoušení stojí Rocket Validator, což je nástroj, který lze použít k ověření přístupnosti vašich webových stránek.

3. Znamená váš webdesign víc, než jen hezký vzhled?

Barvy. Pokud jde o přístupnost webových stránek, je to jedna z důležitých věcí, na kterou mnoho lidí myslí jako první: barevný kontrast. A přitom je to nejčastější problém s přístupností napříč webovými stránkami. 83,9 % domovských stránek má kontrast textu pod úrovní standardů WCAG 2 AA.

Použití barev na celém webu by mělo být účelné, konzistentní a s přijatelným kontrastem. 

Písma jsou dalším prvkem designu, který může vytvořit nebo zničit přístupnost webu. Písma by měla být jednoduchá, snadno čitelná a známá. Neexistuje žádná „univerzální velikost“ přístupného písma, ale může záležet na tom, jaká písma spolu spárujete pro lepší čtivost. Mezi oblíbená přístupná písma, která byste však mohli chtít prozkoumat, jsou Verdana, Arial a Helvetica.

4. Jaká je vaše struktura nadpisů?

Pokud jste obeznámeni se SEO, možná víte, jak jsou nadpisy důležité. Nadpisy jsou pro přístupnost nesmírně důležité. Je až neuvěřitelné, že téměř 10 % webových stránek nemá vůbec žádné nadpisy. :-O

Existuje několik pravidel ohledně struktury nadpisů, které je dobré znát:

  • Každá stránka by měla mít pouze jeden nadpis H1.
  • Prvky nadpisu by měly dodržovat určité (logické) pořadí nebo sekvenci. Nikdy by se neměly používat čistě pro vizuální design. Pokud potřebujete použít určitý vizuální prvek, použijte třídu CSS a jako osvědčený postup zachovejte příslušnou značku nadpisu.
  • Podobně jako ve výše uvedeném případě nevynechávejte úrovně nadpisů, čtenáře to zbytečně mate.

5. Pokud máte pochybnosti, udělejte to, co má smysl

Většinu problémů s přístupností lze snadno vyřešit, jakmile víte, co hledáte. Možná jste si problémů už všimli, jen nevíte, co přesně vám vadí. Např. vidíte tmavý text na tmavém pozadí, mžouráte a zběsile posouváte tlačítko jasu a snažíte se text rozluštit. Toto je příklad špatné přístupnosti. Pro mnohé z nás je to jen nepříjemné, avšak osobám se zrakovým postižením to může bránit v interakci s webovou stránkou a překážet tak v pohybu na internetu

To, že vaše webové stránky ještě nejsou připraveny na to, aby vyhovovaly standardu triple-A, ještě neznamená, že nemůžete začít podnikat kroky směrem k přístupnosti.

Přístupnost webových stránek pro postižené

My v Expert Dev vytváříme webové stránky, které fungují pro každého a též se zaměřujeme na vytváření osvědčených postupů. Pokud byste měli zájem o vytvoření webových stránek nebo úpravu vaší stávající webové stránky, KONTAKTUJTE NÁS. Jsme vám k dispozici online, na telefonu i v našich kancelářích v centru Zlína.

Webové stránky tvoříme v těchto městech:

TVORBA WEBOVÝCH STRÁNEK ZLÍN | TVORBA WEBOVÝCH STRÁNEK PRAHA | TVORBA WEBOVÝCH STRÁNEK BRNO | TVORBA WEBOVÝCH STRÁNEK OSTRAVA | TVORBA WEBOVÝCH STRÁNEK OLOMOUC

Zabýváme se kategoriemi:

TVORBA WEBOVÝCH STRÁNEK NA MÍRU | TVORBA ŠABLONOVÝCH WEBOVÝCH STRÁNEK | TVORBA MICROSITE | TVORBA E-SHOPŮ NA MÍRU | GRAFICKÉ PRÁCE | CRM SYSTÉM | SEO OPTIMALIZACE

Sdílet příspěvek

Další články

Blog
Expert Dev

Jak profesionální webové stránky pomáhají developerům získat více zakázek 

Webová stránka poskytuje platformu pro marketing, získávání nových zákazníků a kontrolu nad online přítomností, což je klíčové pro úspěch v dnešním digitálním světě. Webové stránky jsou důležité pro všechny firmy bez ohledu na jejich předmět podnikání. Důležitost mít webové stránky je stejná jak pro stavební firmy, firmy zabývající se nemovitostmi tak i pro developery.

Zobrazit článek »
Blog
Expert Dev

6 osvědčených tipů pro vylepšení Vašich webových stránek 

Webová stránka má zásadní význam při prezentaci značky. Oproti sociálním sítím nebo výsledkům vyhledávání ve vašem oblíbeném vyhledávači máte plnou kontrolu nad vaším webem. Proto pro většinu firem není rozumné se ho zbavovat, ale spíše je potřeba ho neustále rozvíjet. Cílem firmy však není jenom mít web, ale mít web, který skutečně funguje.

Zobrazit článek »
Blog
Expert Dev

Optiweb: Klíč k online úspěchu a cesta k předním pozicím ve vyhledávačích   

Internet se stal hlavním prostředkem, jakým lidé vyhledávají informace, produkty a služby. Abychom uspěli, musíme být tam, kde naše cílové publikum hledá – a to je právě na internetu. V tomto kontextu se stává výzva nejen vytvořit webovou stránku, ale také zajistit, aby byla viditelná mezi stovkami tisíc konkurenčních stránek. Právě zde přichází do hry koncept Optiweb neboli microsites. Tyto speciální, samostatné webové stránky jsou navrženy s cílem zvýšit účinnost online marketingu, cílit na konkrétní publikum a nabídnout obsah, který je relevantní pro určité téma nebo produkt. V tomto článku se budeme hlouběji zabývat výhodami využití microsites a jakým způsobem mohou pomoci dosáhnout přední pozice na vyhledávačích.

Zobrazit článek »