Expert Dev, s.r.o.

...specialisté na digitální marketing

Eshop

5 hlavních legislativních změn pro provozovatele e-shopů

E-shopy se v České republice dočkají největších legislativních změn za posledních 10 let. Nové podmínky nabývají platnost od 6. ledna 2023. Dle původního rozhodnutí bylo schválení právní úpravy v plánu na 28. května 2022. Nakonec ale došlo k odložení. S narůstající oblibou nákupů na internetu je hlavním cílem omezení nekalých praktik, kterých se stále mnoho obchodníků a provozovatelů e-shopů dopouští. Ve firmě Expert Dev se můžete vždy spolehnout na to, že námi vytvořené e-shopy na míru i šablonové e-shopy vždy splňují aktuální zákonem stanovené podmínky. Nová evropská směrnice se nedotkne pouze provozovatelů B2B e-shopů.

1. Falešným recenzím odzvonilo

Důležitým bodem je bezpochyby vkládání recenzí a hodnocení zákazníků. Jedná se o faktor, který má na rozhodování zákazníků při online nakupování velký vliv. Provozovatelé elektronických obchodů musí nyní dokázat, že dané recenze pochází od reálných zákazníků, kteří daný produkt skutečně zakoupili. Jedná se také o to, jakým způsobem jsou daná hodnocení na web vybírána. U některých e-shopů se zákazníkům zobrazují jen některé recenze, případně jejich průměr. Na stránkách tak musí administrátoři zveřejnit, jakým způsobem nebo na základě jakého postupu ke zveřejňování recenzí dochází. Ačkoliv každý e-shop má možnost dané recenze neověřovat, musí tuto skutečnost uvést na svých stránkách. V opačném případě se takové jednání považuje za nekalou obchodní praktiku!

2. Konec podvodným slevám na e-shopech

Nové podmínky novely se taktéž zaměřují na uvádění nepravdivých slev a umělé navyšování cen před plánovanou slevovou akcí. Často dochází k případu, kdy například obchodník nabízí vybraný produkt s výhodnou slevou 70 %, zatímco u konkurence se u stejného produktu jedná o běžnou cenu. Podobné praktiky zakazovala již stará legislativa, bohužel však nebyla dostatečně konkretizovaná, a tudíž i nadále docházelo k uvádění nepravdivých slev, především v rámci velkých akcí typu Black Friday a podobně.

Nyní bude nutné u zlevněných produktů uvádět jako původní cenu tu nejnižší, za kterou bylo dané zboží v uplynulých třiceti dnech v nabídce. Pokud je produkt na trhu teprve krátce, lze uvést jeho nejnižší cenu od začátku prodeje. Stejné podmínky platí i v případě, kdy dochází ke kontinuálnímu zlevňování zboží. Výjimka se vztahuje pouze na zboží podléhající rychlé zkáze nebo s krátkou dobou spotřeby, jako jsou například potraviny.

3. Reklamace a nové podmínky pro vrácení zboží

Standartní dvouletá záruční lhůta zůstává stejná. V případě závady na daném produktu se vždy vycházelo z toho, že zboží zakoupil zákazník již poškozené. Prodejce se naopak snažil zákazníkovi dokázat, že k vadě došlo až během užívání, což je v praxi obtížně dokazatelné. Lhůta pro reklamaci se s novou legislativou zvyšuje z 6 na 12 měsíců. Dle nových nařízení musí obchody každou reklamaci vyřídit do 30 dnů.

Někteří zákazníci doposud zneužívali možnosti vrátit zboží do 14 dnů, zejména u módního sortimentu. Zakoupený produkt například využili jen pro určitou příležitost, a poté jej opět vrátili za původní cenu. Na základě nových podmínek již podobné případy nehrozí. Pokud se u vráceného produktu projeví známky použití, prodejce má automaticky právo kupujícímu vrátit jen část z původní ceny.

4. Košík a tlačítko pro odeslání

Během online nakupování často docházelo k situacím, kdy v košíku měli zákazníci již předem zaškrtnutá pole, která je zavazovala k nákupu dodatečných služeb a drobného zboží, které se velmi snadno přehlíželo. Jednalo se zejména o prodloužené záruky nebo doplňkový sortiment k zakoupenému zboží. Nová legislativa klade důraz na to, aby každý takový dodatečný nákup probíhal bez nátlaku na kupujícího.

Další změna se týká samotného závěru nakupování v e-shopech. Z tlačítka sloužícího pro konečné potvrzení objednávky a platbu musí být zcela zřejmé, že jde skutečně o finální krok, zavazující zákazníka k nákupu. V rámci nových pravidel musí toto tlačítko obsahovat text „Objednávka zavazující k platbě“ místo standartních variant jako „Koupit“, „Zaplatit“ apod. Taktéž by proces objednání měl mít zakomponovanou výzvu k překontrolování objednávky.

5. Informace o prodejci

V rámci smluvních podmínek se rozšiřuje povinný obsah, který musí provozovatel e-shopu sdělit nakupujícímu před uzavřením kupní smlouvy. Nově bude nutné prokázat, zda je prodávající osoba podnikatel nebo také spotřebitel. Kromě totožnosti obchodníka bude nutné taktéž uvést adresu sídla a telefonní kontakt. V ideálním případě taktéž i e-mail a případné informace k poprodejnímu servisu. Tento fakt má velký vliv na ochranu kupujícího a právní úpravu související se smluvním vztahem.

Závěr

Na dodržování aktuálních legislativních změn pečlivě dohlíží Česká obchodní inspekce. Zatímco některá pravidla jsou pozitivního charakteru, jiná mohou podnikatelům způsobit zbytečné problémy. V případě nedodržení nových podmínek hrozí podnikateli vysoké pokuty, případně i sankce z ročního obratu. Pokud plánujete tvorbu nového e-shopu splňujícího všechny legislativní podmínky, u firmy Expert Dev jste na správném místě. Máme za sebou již letité zkušenosti s klienty po celé republice. Můžete se tak spolehnout na to, že vám naši vývojáři připraví moderní a atraktivní e-shop, který bude prodávat. V případě zájmu neváhejte a kdykoliv nás KONTAKTUJTE.

Tvorba e-shopu Praha | Tvorba e-shopu Zlín | Tvorba e-shopu Brno | Tvorba e-shopu Liberec | Tvorba e-shopu Olomouc | Tvorba e-shopu Ostrava | Tvorba e-shopu Pardubice | Tvorba e-shopu Plzeň | Tvorba e-shopu České Budějovice | Tvorba e-shopu Hradec Králové

Sdílet příspěvek

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Další články

Blog
Nevařil Jiří

Jak se vyhnout zamítnutí reklamy na Facebooku?

Reklamy na sociálních sítích Facebook a Instagram jsou skvělým způsobem, jak rozšířit své podnikání. Mohou vám pomoci získat více sledujících, zvýšit návštěvnost vašeho webu, zvýšit povědomí o značce a prodávat vaše produkty online. Jednou z nejvíce frustrujících věcí na Facebooku však je, že často dochází k zamítnutí reklamy. A není žádnou novinkou, že se s tímto problémem potýkají i ti nejzkušenější marketéři. V tomto článku vám proto poradíme, jak se této nepříjemné skutečnosti vyhnout či ji případně napravit.

Zobrazit článek »
Blog
Nevařil Jiří

9 nejlepších alternativ Google Analytics

Google Analytics je oprávněně jedním z nejpopulárnějších a nejlepších analytických nástrojů, bez kterého by většina webových stránek a e-shopů nebyla tam, kde je nyní. Díky analytice mají provozovatelé internetových řešení přehled o veškerých pohybech a počtech návštěvníků, délce jejich pobytu, zemi původu či o míře okamžitého opuštění (bounce rate). Pokud tedy provozujete e-shop či stránku, sběr a analýza dat je naprosto zásadní. Nejhorší, co totiž může v online světě podnikatel udělat, je spolehnout se na svůj instinkt. Ačkoliv i psychologie hraje při prodeji na internetu roli, tomuto světu vládou data, a je tak potřeba je sbírat, analyzovat, interpretovat a na jejich základě vylepšovat vaše webové řešení. Nejčastěji je k těmto účelům využíván software Google Analytics. Možná jste ale nevěděli, že k němu existuje i celá řada alternativ, které možná vašim potřebám poslouží lépe.

Zobrazit článek »
Rychlost webu
Blog
Nevařil Jiří

Rychlost webu a proč na ní záleží

V digitálním marketingu se podniky zaměřují na celou řadu faktorů, jako je placená reklama, obsahový marketing, sociální média či grafika. Faktorem, který je mnohdy přehlížen či považován za samozřejmost, ačkoliv může být z pohledu zákazníka zcela rozhodující, je výkon webu – konkrétněji rychlost webu. Rozhodně by jí však měla být věnována větší pozornost, protože má schopnost ovlivňovat konverzní poměry, hodnocení ve vyhledávačích či loajalitu zákazníků.

Zobrazit článek »