Expert Dev, s.r.o.

Eshop

5 hlavních legislativních změn pro e-shop provozovatele

E-shopy se v České republice dočkají největších legislativních změn za posledních 10 let. Nové podmínky nabývají platnost od 6. ledna 2023. Dle původního rozhodnutí bylo schválení právní úpravy v plánu na 28. května 2022. Nakonec ale došlo k odložení. S narůstající oblibou nákupů na internetu je hlavním cílem omezení nekalých praktik, kterých se stále mnoho obchodníků a e-shop provozovatelů dopouští. Ve firmě Expert Dev se můžete vždy spolehnout na to, že námi vytvořené e-shopy na míru i šablonové e-shopy vždy splňují aktuální zákonem stanovené podmínky. Nová evropská směrnice se nedotkne pouze provozovatelů B2B e-shopů.

E-shop

1. Falešným recenzím odzvonilo

Důležitým bodem pro každý e-shop je bezpochyby vkládání recenzí a hodnocení zákazníků. Jedná se o faktor, který má na rozhodování zákazníků při online nakupování velký vliv. Provozovatelé elektronických obchodů musí nyní dokázat, že dané recenze pochází od reálných zákazníků, kteří daný produkt skutečně zakoupili. Jedná se také o to, jakým způsobem jsou daná hodnocení na web vybírána. U některých e-shopů se zákazníkům zobrazují jen některé recenze, případně jejich průměr. Na stránkách tak musí administrátoři zveřejnit, jakým způsobem nebo na základě jakého postupu ke zveřejňování recenzí dochází. Ačkoliv každý e-shop má možnost dané recenze neověřovat, musí tuto skutečnost uvést na svých stránkách. V opačném případě se takové jednání považuje za nekalou obchodní praktiku!

2. Konec podvodným slevám na e-shopech

Nové podmínky novely se taktéž zaměřují na uvádění nepravdivých slev a umělé navyšování cen před plánovanou slevovou akcí. Často dochází k případu, kdy například obchodník nabízí vybraný produkt s výhodnou slevou 70 %, zatímco u konkurence se u stejného produktu jedná o běžnou cenu. Podobné praktiky zakazovala již stará legislativa, bohužel však nebyla dostatečně konkretizovaná, a tudíž i nadále docházelo k uvádění nepravdivých slev, především v rámci velkých akcí typu Black Friday a podobně.

Nyní bude nutné u zlevněných produktů uvádět jako původní cenu tu nejnižší, za kterou bylo dané zboží v uplynulých třiceti dnech v nabídce. Pokud je produkt na trhu teprve krátce, lze uvést jeho nejnižší cenu od začátku prodeje. Stejné podmínky platí i v případě, kdy dochází ke kontinuálnímu zlevňování zboží. Výjimka se vztahuje pouze na zboží podléhající rychlé zkáze nebo s krátkou dobou spotřeby, jako jsou například potraviny.

3. Reklamace a nové podmínky pro vrácení zboží

Standartní dvouletá záruční lhůta zůstává stejná. V případě závady na daném produktu se vždy vycházelo z toho, že zboží zakoupil zákazník již poškozené. Prodejce se naopak snažil zákazníkovi dokázat, že k vadě došlo až během užívání, což je v praxi obtížně dokazatelné. Lhůta pro reklamaci se s novou legislativou zvyšuje z 6 na 12 měsíců. Dle nových nařízení musí obchody každou reklamaci vyřídit do 30 dnů.

Někteří zákazníci doposud zneužívali možnosti vrátit zboží do 14 dnů, zejména u módního sortimentu. Zakoupený produkt například využili jen pro určitou příležitost, a poté jej opět vrátili za původní cenu. Na základě nových podmínek již podobné případy nehrozí. Pokud se u vráceného produktu projeví známky použití, prodejce má automaticky právo kupujícímu vrátit jen část z původní ceny.

4. Košík a tlačítko pro odeslání

Během online nakupování často docházelo k situacím, kdy v košíku měli zákazníci již předem zaškrtnutá pole, která je zavazovala k nákupu dodatečných služeb a drobného zboží, které se velmi snadno přehlíželo. Jednalo se zejména o prodloužené záruky nebo doplňkový sortiment k zakoupenému zboží. Nová legislativa klade důraz na to, aby každý takový dodatečný nákup probíhal bez nátlaku na kupujícího.

Další změna se týká samotného závěru nakupování v e-shopech. Z tlačítka sloužícího pro konečné potvrzení objednávky a platbu musí být zcela zřejmé, že jde skutečně o finální krok, zavazující zákazníka k nákupu. V rámci nových pravidel musí toto tlačítko obsahovat text „Objednávka zavazující k platbě“ místo standartních variant jako „Koupit“, „Zaplatit“ apod. Taktéž by proces objednání měl mít zakomponovanou výzvu k překontrolování objednávky.

5. Informace o prodejci

V rámci smluvních podmínek se rozšiřuje povinný obsah, který musí provozovatel e-shopu sdělit nakupujícímu před uzavřením kupní smlouvy. Nově bude nutné prokázat, zda je prodávající osoba podnikatel nebo také spotřebitel. Kromě totožnosti obchodníka bude nutné taktéž uvést adresu sídla a telefonní kontakt. V ideálním případě taktéž i e-mail a případné informace k poprodejnímu servisu. Tento fakt má velký vliv na ochranu kupujícího a právní úpravu související se smluvním vztahem.

Závěr

Na dodržování aktuálních legislativních změn pečlivě dohlíží Česká obchodní inspekce. Zatímco některá pravidla jsou pozitivního charakteru, jiná mohou podnikatelům způsobit zbytečné problémy. V případě nedodržení nových podmínek hrozí podnikateli vysoké pokuty, případně i sankce z ročního obratu. Pokud plánujete tvorbu nového e-shopu splňujícího všechny legislativní podmínky, u firmy Expert Dev jste na správném místě. Máme za sebou již letité zkušenosti s klienty po celé republice. Můžete se tak spolehnout na to, že vám naši vývojáři připraví moderní a atraktivní e-shop, který bude prodávat. V případě zájmu neváhejte a kdykoliv nás KONTAKTUJTE.

Tvorba e-shopu Praha | Tvorba e-shopu Zlín | Tvorba e-shopu Brno | Tvorba e-shopu Liberec | Tvorba e-shopu Olomouc | Tvorba e-shopu Ostrava | Tvorba e-shopu Pardubice | Tvorba e-shopu Plzeň | Tvorba e-shopu České Budějovice | Tvorba e-shopu Hradec Králové

Sdílet příspěvek

Další články

Blog
Expert Dev

5 kroků k úspěšnému zviditelnění vašeho nového e-shopu 

V dnešní době je online trh přeplněný. Proto je pro každý nový e-shop zásadní vědět, jak vyniknout a zaujmout svou cílovou skupinu. Zviditelnění vašeho e-shopu se tak stává klíčovým faktorem pro dosažení úspěchu. V tomto článku se zaměříme na důležitost efektivního zviditelnění, a co je ještě důležitější, poskytneme vám užitečné tipy, které vám pomohou vytvořit výrazný a úspěšný e-shop.

Zobrazit článek »
Blog
Expert Dev

Jak vytvořit dokonalý Optiweb?  

V dnešní digitální éře, kde online přítomnost hraje klíčovou roli v úspěchu, je tvorba webových stránek důležitým krokem pro každého, kdo chce oslovit svou cílovou skupinu. V tomto kontextu vzniká otázka: Jak vytvořit webovou stránku, která nejen osloví, ale především přináší výsledky? V tomto článku se zaměříme na koncept mikrostránky, známé též jako Optiweb, a prozkoumáme, proč je její volba klíčová pro dosažení optimálního online úspěchu.

Zobrazit článek »
Blog
Expert Dev

Proč je výhodné mít blog na vašem e-shopu? 

Pro místní podnikatele a obchodníky s online přítomností se stává klíčovým prvkem nejen kvalitní a atraktivní e-shop, ale také inovativní blog. V našem článku se zaměříme na to, proč by měl mít každý e-shop svůj vlastní blog. Jak může tvorba obsahu přinést zvýšenou viditelnost, budování vztahů s místní komunitou a pozitivně ovlivnit celkový růst online podnikání v regionu. Zjistíme, jak může blogování posílit propojení e-shopů s jejich zákazníky a proč je to klíčový prvek v konkurenčním prostředí moderního online obchodu.

Zobrazit článek »