Expert Dev, s.r.o.

E-shopy se v České republice dočkají největších legislativních změn za posledních 10 let. Nové podmínky nabývají platnost od 6. ledna 2023. Dle původního rozhodnutí bylo schválení právní úpravy v plánu na 28. května 2022. Nakonec ale došlo k odložení. S narůstající oblibou nákupů na internetu je hlavním cílem omezení nekalých praktik, kterých se stále mnoho obchodníků a e-shop provozovatelů dopouští. Ve firmě Expert Dev se můžete vždy spolehnout na to, že námi vytvořené e-shopy na míru i šablonové e-shopy vždy splňují aktuální zákonem stanovené podmínky. Nová evropská směrnice se nedotkne pouze provozovatelů B2B e-shopů.

E-shop

1. Falešným recenzím odzvonilo

Důležitým bodem pro každý e-shop je bezpochyby vkládání recenzí a hodnocení zákazníků. Jedná se o faktor, který má na rozhodování zákazníků při online nakupování velký vliv. Provozovatelé elektronických obchodů musí nyní dokázat, že dané recenze pochází od reálných zákazníků, kteří daný produkt skutečně zakoupili. Jedná se také o to, jakým způsobem jsou daná hodnocení na web vybírána. U některých e-shopů se zákazníkům zobrazují jen některé recenze, případně jejich průměr. Na stránkách tak musí administrátoři zveřejnit, jakým způsobem nebo na základě jakého postupu ke zveřejňování recenzí dochází. Ačkoliv každý e-shop má možnost dané recenze neověřovat, musí tuto skutečnost uvést na svých stránkách. V opačném případě se takové jednání považuje za nekalou obchodní praktiku!

2. Konec podvodným slevám na e-shopech

Nové podmínky novely se taktéž zaměřují na uvádění nepravdivých slev a umělé navyšování cen před plánovanou slevovou akcí. Často dochází k případu, kdy například obchodník nabízí vybraný produkt s výhodnou slevou 70 %, zatímco u konkurence se u stejného produktu jedná o běžnou cenu. Podobné praktiky zakazovala již stará legislativa, bohužel však nebyla dostatečně konkretizovaná, a tudíž i nadále docházelo k uvádění nepravdivých slev, především v rámci velkých akcí typu Black Friday a podobně.

Nyní bude nutné u zlevněných produktů uvádět jako původní cenu tu nejnižší, za kterou bylo dané zboží v uplynulých třiceti dnech v nabídce. Pokud je produkt na trhu teprve krátce, lze uvést jeho nejnižší cenu od začátku prodeje. Stejné podmínky platí i v případě, kdy dochází ke kontinuálnímu zlevňování zboží. Výjimka se vztahuje pouze na zboží podléhající rychlé zkáze nebo s krátkou dobou spotřeby, jako jsou například potraviny.

3. Reklamace a nové podmínky pro vrácení zboží

Standartní dvouletá záruční lhůta zůstává stejná. V případě závady na daném produktu se vždy vycházelo z toho, že zboží zakoupil zákazník již poškozené. Prodejce se naopak snažil zákazníkovi dokázat, že k vadě došlo až během užívání, což je v praxi obtížně dokazatelné. Lhůta pro reklamaci se s novou legislativou zvyšuje z 6 na 12 měsíců. Dle nových nařízení musí obchody každou reklamaci vyřídit do 30 dnů.

Někteří zákazníci doposud zneužívali možnosti vrátit zboží do 14 dnů, zejména u módního sortimentu. Zakoupený produkt například využili jen pro určitou příležitost, a poté jej opět vrátili za původní cenu. Na základě nových podmínek již podobné případy nehrozí. Pokud se u vráceného produktu projeví známky použití, prodejce má automaticky právo kupujícímu vrátit jen část z původní ceny.

4. Košík a tlačítko pro odeslání

Během online nakupování často docházelo k situacím, kdy v košíku měli zákazníci již předem zaškrtnutá pole, která je zavazovala k nákupu dodatečných služeb a drobného zboží, které se velmi snadno přehlíželo. Jednalo se zejména o prodloužené záruky nebo doplňkový sortiment k zakoupenému zboží. Nová legislativa klade důraz na to, aby každý takový dodatečný nákup probíhal bez nátlaku na kupujícího.

Další změna se týká samotného závěru nakupování v e-shopech. Z tlačítka sloužícího pro konečné potvrzení objednávky a platbu musí být zcela zřejmé, že jde skutečně o finální krok, zavazující zákazníka k nákupu. V rámci nových pravidel musí toto tlačítko obsahovat text „Objednávka zavazující k platbě“ místo standartních variant jako „Koupit“, „Zaplatit“ apod. Taktéž by proces objednání měl mít zakomponovanou výzvu k překontrolování objednávky.

5. Informace o prodejci

V rámci smluvních podmínek se rozšiřuje povinný obsah, který musí provozovatel e-shopu sdělit nakupujícímu před uzavřením kupní smlouvy. Nově bude nutné prokázat, zda je prodávající osoba podnikatel nebo také spotřebitel. Kromě totožnosti obchodníka bude nutné taktéž uvést adresu sídla a telefonní kontakt. V ideálním případě taktéž i e-mail a případné informace k poprodejnímu servisu. Tento fakt má velký vliv na ochranu kupujícího a právní úpravu související se smluvním vztahem.

Závěr

Na dodržování aktuálních legislativních změn pečlivě dohlíží Česká obchodní inspekce. Zatímco některá pravidla jsou pozitivního charakteru, jiná mohou podnikatelům způsobit zbytečné problémy. V případě nedodržení nových podmínek hrozí podnikateli vysoké pokuty, případně i sankce z ročního obratu. Pokud plánujete tvorbu nového e-shopu splňujícího všechny legislativní podmínky, u firmy Expert Dev jste na správném místě. Máme za sebou již letité zkušenosti s klienty po celé republice. Můžete se tak spolehnout na to, že vám naši vývojáři připraví moderní a atraktivní e-shop, který bude prodávat. V případě zájmu neváhejte a kdykoliv nás KONTAKTUJTE.

Tvorba e-shopu Praha | Tvorba e-shopu Zlín | Tvorba e-shopu Brno | Tvorba e-shopu Liberec | Tvorba e-shopu Olomouc | Tvorba e-shopu Ostrava | Tvorba e-shopu Pardubice | Tvorba e-shopu Plzeň | Tvorba e-shopu České Budějovice | Tvorba e-shopu Hradec Králové

Sdílet příspěvek

Další články

Blog

Konec cookies třetích stran

V roce 2024 Google ukončí podporu cookies třetích stran ve svém prohlížeči Chrome, což zásadně ovlivní digitální marketing a ochranu soukromí uživatelů. Cookies třetích stran, dlouho používané k cílené reklamě a sledování chování uživatelů, brzy zmizí. Zaměříme se na důvody tohoto kroku, jeho dopady a alternativy pro personalizaci obsahu. Připravte se na budoucnost online reklamy a zjistěte, co tato změna přinese.

Přečtěte si více
Blog

6 nejlepších AI nástrojů pro SEO

V posledních letech hraje umělá inteligence (AI) stále důležitější roli v oblasti SEO. AI umožňuje automatizaci mnoha aspektů SEO, jako je analýza klíčových slov, tvorba obsahu, optimalizace stránek nebo sledování výsledků. V tomto článku se podíváme na šest nejlepších AI nástrojů, které mohou pomoci zlepšit vaši SEO strategii. Tyto nástroje kombinují sílu umělé inteligence s pokročilými technologiemi, aby vám pomohly dosáhnout lepších výsledků ve vyhledávačích. Každý nástroj nabízí unikátní funkce a přínosy pro vaši SEO strategii.

Přečtěte si více
Záloha dat Universal Analytics
Blog

Blíží se definitivní konec Google Universal Analytics. Nezapomeňte na zálohu dat!

Analytická služba Google Universal Analytics (předchůdce aktuálních GA4) se chystá tento rok nadobro odejít do historie. Stane se tak 1. července 2024 kdy ztratíme přístup do uživatelského rozhraní a služba bude Googlem trvale smazána. To znamená, že pokud neprovedete včasnou zálohu dat, o všechny cenné historické informace, které jste z webových stránek nasbírali, přijdete.

Přečtěte si více