Expert Dev, s.r.o.

5 hlavních legislativních změn pro e-shop provozovatele

E-shopy se v České republice dočkají největších legislativních změn za posledních 10 let. Nové podmínky nabývají platnost od 6. ledna 2023. Dle původního rozhodnutí bylo schválení právní úpravy v plánu na 28. května 2022. Nakonec ale došlo k odložení. S narůstající oblibou nákupů na internetu je hlavním cílem omezení nekalých praktik, kterých se stále mnoho obchodníků a e-shop provozovatelů dopouští. Ve firmě Expert Dev se můžete vždy spolehnout na to, že námi vytvořené e-shopy na míru i šablonové e-shopy vždy splňují aktuální zákonem stanovené podmínky. Nová evropská směrnice se nedotkne pouze provozovatelů B2B e-shopů.

E-shop

1. Falešným recenzím odzvonilo

Důležitým bodem pro každý e-shop je bezpochyby vkládání recenzí a hodnocení zákazníků. Jedná se o faktor, který má na rozhodování zákazníků při online nakupování velký vliv. Provozovatelé elektronických obchodů musí nyní dokázat, že dané recenze pochází od reálných zákazníků, kteří daný produkt skutečně zakoupili. Jedná se také o to, jakým způsobem jsou daná hodnocení na web vybírána. U některých e-shopů se zákazníkům zobrazují jen některé recenze, případně jejich průměr. Na stránkách tak musí administrátoři zveřejnit, jakým způsobem nebo na základě jakého postupu ke zveřejňování recenzí dochází. Ačkoliv každý e-shop má možnost dané recenze neověřovat, musí tuto skutečnost uvést na svých stránkách. V opačném případě se takové jednání považuje za nekalou obchodní praktiku!

2. Konec podvodným slevám na e-shopech

Nové podmínky novely se taktéž zaměřují na uvádění nepravdivých slev a umělé navyšování cen před plánovanou slevovou akcí. Často dochází k případu, kdy například obchodník nabízí vybraný produkt s výhodnou slevou 70 %, zatímco u konkurence se u stejného produktu jedná o běžnou cenu. Podobné praktiky zakazovala již stará legislativa, bohužel však nebyla dostatečně konkretizovaná, a tudíž i nadále docházelo k uvádění nepravdivých slev, především v rámci velkých akcí typu Black Friday a podobně.

Nyní bude nutné u zlevněných produktů uvádět jako původní cenu tu nejnižší, za kterou bylo dané zboží v uplynulých třiceti dnech v nabídce. Pokud je produkt na trhu teprve krátce, lze uvést jeho nejnižší cenu od začátku prodeje. Stejné podmínky platí i v případě, kdy dochází ke kontinuálnímu zlevňování zboží. Výjimka se vztahuje pouze na zboží podléhající rychlé zkáze nebo s krátkou dobou spotřeby, jako jsou například potraviny.

3. Reklamace a nové podmínky pro vrácení zboží

Standartní dvouletá záruční lhůta zůstává stejná. V případě závady na daném produktu se vždy vycházelo z toho, že zboží zakoupil zákazník již poškozené. Prodejce se naopak snažil zákazníkovi dokázat, že k vadě došlo až během užívání, což je v praxi obtížně dokazatelné. Lhůta pro reklamaci se s novou legislativou zvyšuje z 6 na 12 měsíců. Dle nových nařízení musí obchody každou reklamaci vyřídit do 30 dnů.

Někteří zákazníci doposud zneužívali možnosti vrátit zboží do 14 dnů, zejména u módního sortimentu. Zakoupený produkt například využili jen pro určitou příležitost, a poté jej opět vrátili za původní cenu. Na základě nových podmínek již podobné případy nehrozí. Pokud se u vráceného produktu projeví známky použití, prodejce má automaticky právo kupujícímu vrátit jen část z původní ceny.

4. Košík a tlačítko pro odeslání

Během online nakupování často docházelo k situacím, kdy v košíku měli zákazníci již předem zaškrtnutá pole, která je zavazovala k nákupu dodatečných služeb a drobného zboží, které se velmi snadno přehlíželo. Jednalo se zejména o prodloužené záruky nebo doplňkový sortiment k zakoupenému zboží. Nová legislativa klade důraz na to, aby každý takový dodatečný nákup probíhal bez nátlaku na kupujícího.

Další změna se týká samotného závěru nakupování v e-shopech. Z tlačítka sloužícího pro konečné potvrzení objednávky a platbu musí být zcela zřejmé, že jde skutečně o finální krok, zavazující zákazníka k nákupu. V rámci nových pravidel musí toto tlačítko obsahovat text „Objednávka zavazující k platbě“ místo standartních variant jako „Koupit“, „Zaplatit“ apod. Taktéž by proces objednání měl mít zakomponovanou výzvu k překontrolování objednávky.

5. Informace o prodejci

V rámci smluvních podmínek se rozšiřuje povinný obsah, který musí provozovatel e-shopu sdělit nakupujícímu před uzavřením kupní smlouvy. Nově bude nutné prokázat, zda je prodávající osoba podnikatel nebo také spotřebitel. Kromě totožnosti obchodníka bude nutné taktéž uvést adresu sídla a telefonní kontakt. V ideálním případě taktéž i e-mail a případné informace k poprodejnímu servisu. Tento fakt má velký vliv na ochranu kupujícího a právní úpravu související se smluvním vztahem.

Závěr

Na dodržování aktuálních legislativních změn pečlivě dohlíží Česká obchodní inspekce. Zatímco některá pravidla jsou pozitivního charakteru, jiná mohou podnikatelům způsobit zbytečné problémy. V případě nedodržení nových podmínek hrozí podnikateli vysoké pokuty, případně i sankce z ročního obratu. Pokud plánujete tvorbu nového e-shopu splňujícího všechny legislativní podmínky, u firmy Expert Dev jste na správném místě. Máme za sebou již letité zkušenosti s klienty po celé republice. Můžete se tak spolehnout na to, že vám naši vývojáři připraví moderní a atraktivní e-shop, který bude prodávat. V případě zájmu neváhejte a kdykoliv nás KONTAKTUJTE.

Tvorba e-shopu Praha | Tvorba e-shopu Zlín | Tvorba e-shopu Brno | Tvorba e-shopu Liberec | Tvorba e-shopu Olomouc | Tvorba e-shopu Ostrava | Tvorba e-shopu Pardubice | Tvorba e-shopu Plzeň | Tvorba e-shopu České Budějovice | Tvorba e-shopu Hradec Králové

Sdílet příspěvek

Další články

Vývojář tvořící web na míru s využitím frameworku Laravel
Tvorba e-shopu

Proč využít Laravel pro aplikace a weby na míru?

Představte si vývoj webových stránek, který je rychlý a zároveň přináší přesně to, co potřebujete – moderní design, spolehlivou funkčnost a maximální flexibilitu. Laravel jako

Manažerka připravující se na správu online marketingové kampaně na FB
Online marketing

Reklama na FB – co ovlivňuje cenu za proklik?

Facebook patří mezi nejefektivnější platformy pro online marketing v rámci PPC reklamy, ovšem otázka, kolik stojí reklama na FB, závisí na mnoha faktorech. Pro úspěšnou

Expert na SEO vymýšlející strategii pro lokální optimalizaci
Optimalizace pro vyhledávače

Jak optimalizovat web pro lokální zákazníky?

V dnešní době, kdy firmy využívají internet jako hlavní nástroj pro získávání nových zákazníků, je zcela klíčové optimalizovat webové stránky skrze SEO služby nejen globálně,

Co dále nabízíme?

Webový rozcestník a další doplňkové služby