Expert Dev, s.r.o.

PPC nebo SEO? Která forma propagace je pro Vás výhodnější

PPC (pay-per-click) nebo SEO (serach optimalization)? To je otázka, kterou si klade mnoho firem, které rozšiřují své podnikání do online prostředí. Každý z těchto marketingových nástrojů má své pro a proti. V tomto článku Vám ve zkratce představím co každý z těchto nástrojů obnáší, jaké jsou jejich silné a slabé stránky, a na závěr doporučení, co je dle mého názoru nejlepší volbou.

PPC

Propagace pomocí nástroje PPC je založena na principu placení pouze na základě prokliku přes daný link. V tomto případě neplatíte nic, pokud se přes Váš odkaz nikdo nedostane na Vaše webové stránky. Jaké jsou tedy výhody a nevýhody PPC?

Funguje okamžitě

Asi největší výhodou PPC reklamy je, že ji dokáže spustit během jednoho dne. Pomocí Google Ads vytvoříte bannerovou reklamu nebo reklamu ve vyhledávačích během hodiny a ten samý den Vám také začne fungovat.

Jednoduché spuštění

Díky systémům jako je Google Ads (pro vyhledávač Google) a Sklik (pro vyhledávač Seznam) je velmi jednoduché spustit reklamní kampaň. Na základě několika kroků Vám pomůžou sestavit reklamu a zacílit na to správné publikum. Zároveň se také dá v reklamní sestavě změnit popisek, banner, apod. Tohle je velmi výhodný atribut zejména v případě, kdy máte překlep v titulku nebo Vás napadne lepší zpracování banneru.

Platíte jenom za proklik

Díky tomuto faktoru se nemusíte strachovat, že do propagace investujete mnoho peněz a neuvidíte z nich ani korunu. Na základě ceny za proklik, která je stanovena v Google Ads nebo Skliku si můžete odhadnout, kolik peněz budete potřebovat a zároveň si také nastavit denní limit, který jste ochotni utratit. V případě, že reklamní kampaň nebude úspěšná a nikdo nebude využívat prokliku, tak nebudete zbytečně ztrácet peníze.

Označení reklama

První slabá stránka PPC se týká propagace ve vyhledávačích. Pokud se rozhodnete pro tento druh PPC reklamy, tak se Vaše stránka bude zobrazovat na předních příčkách v SERPu (Seach Engine Result Page), avšak bude mít u sebe označení reklamy. Tohle může mnoho potenciálních zákazníků odradit, protože se jedná o placenou propagaci a je to ta „jednodušší“ cesta.

Rozpočet hraje hlavní roli

I když si můžete stanovit denní limit na svoji reklamní kampaň, tak se jednoduše může nasčítat velká částka, která je potřeba, aby propagace dosáhla požadovaných výsledků. Čím větší finanční rozpočet budete ochotni investovat do PPC reklamy, tím lepších výsledků budete dosahovat. Z dlouhodobé hlediska může pro mnoho, zejména menších firem, PPC reklama nevýhodná.

Platíte za každý proklik

To, co se na jednu stranu může brát ze velkou výhodu PPC reklamy se však také může stát její nevýhodou. Jelikož platíte za jakýkoliv proklik, tak se do něj vztahují i ty, na které uživatel klikne omylem a okamžitě stránku opustí. Systém nedokáže rozlišit, zda jste na danou stránku opravdu chtěli klinout nebo ne. Proto se může stát, že část Vašich výdajů na reklamu padne přesně na tyto nešťastné prokliky.

SEO

Optimalizace SEO je jedním z nejúčinnějších nástrojů pro propagaci Vašich webových stránek. Na základě analýzy klíčových slov, které umístíte na svůj web, se bude Vaše stránka zobrazovat po vyhledávání. Avšak i optimalizace SEO má svoje pro a proti. Zde je pár z nich.

Výhodná dlouhodobě

I když optimalizace SEO vyžaduje pravidelnou práci, tak je výhodné zejména z dlouhodobého hlediska. Pokud Vám SEO funguje tak jak má a pohybuje se Váš web na vrcholu vyhledávání, tak nelze Vaši pozici přeplatit PPC reklamou. Díky této pozici se Vám mnohonásobně zvýší návštěvnost na Vaší stránce.

Návratnost investice

Na základě několika výzkumů je prokázáno, že v porovnání s PPC reklamou, je ROI (return on investment) vyšší. K tomu dochází zejména díky tomu, že přes sociální sítě a ostatní stránky je menší šance, že dojde k nákupu, přičemž ve vyhledávačích lidé hledají specifickou službu nebo produkt, o kterém jsou v mnoha případech již o koupi přesvědčeni.

Bez označení propagace

Jak už bylo zmíněno v případě PPC reklamy, tak ta má u sebe označení placené propagace. V případě SEO se tohle neděje. Když se na to podíváme z pohledu spotřebitelského chování, tak mnoho lidí preferuje stránky, které nejsou propagovány pomocí PPC reklamy. Často to bývá vnímáno jako jednodušší cesta pro úspěch a záměrně se lidé těmto stránkám vyhýbají. Z tohoto hlediska optimalizace SEO působí více důvěryhodně, protože vyžaduje více práce.

Nefunguje okamžitě

Na rozdíl od PPC reklamy, která se dá spustit během jednoho dne, SEO vyžaduje mnoho násobně delší práci. V průměru se bavíme o době několika měsíců. I když je optimalizace SEO z dlouhodobého hlediska výhodnější, tak začne fungovat později, což může mnoho lidí odradit k jeho celkovému využívání.

Změny v algoritmu

Optimalizace SEO je založena je algoritmu daného vyhledávače, proto Vám nikdo nemůže garantovat, že se Váš web dostane na první místo po vyhledávání. S tím také úzce souvisí i změny v algoritmu, které přicházejí poměrně často. Jelikož algoritmus je utajovaný, tak může nastat situace, kdy dojde ke změnám a Váš web se z prvního místo propadne až na konec stránky.

Co je tedy výhodnější?

Jak PPC tak optimalizace SEO mají své silné a slabé stránky. Z dlouhodobého hlediska je výhodnější využití optimalizace SEO. Pokud však potřebujete rychlou reklamní kampaň, tak PPC je pro to jak ušité. V případě, že v online prostředí začínáte se svými webovými stránkami, tak je pro Vás nejvýhodnější kombinace obou nástrojů. Začněte pracovat na SEO, protože to bude trvat, než začne fungovat. Do té doby využijte propagaci PPC, která Vám umožní zviditelnit Vaši webovou stránku okamžitě. Do té doby než začne fungovat SEO využívejte PPC. Podle dat získaných z Google Analytics, která Vám poskytnout na základě Vaši PPC reklamy můžete upravit Vaši reklamní strategii a určitým způsobem si i otestovat svou cílovou skupinu.

Věříme, že Vám tento článek byl užitečný a pomohl Vám v rozhodování, zda využít PPC nebo SEO. Pokud potřebujete jakkoliv pomoc, tak se na nás neváhejte obrátit.

Potřebujete vytvořit nové webové stránky v roce 2021?

TVORBA WEBOVÝCH STRÁNEK | SEO A OPTIMALIZACE WEBOVÝCH STRÁNEK | COPYWRITE GRAFIKA | MARKETING SOCIÁLNÍ SÍTĚ

Weby tvoříme v těchto městech:

TVORBA WEBU ZLÍN|TVORBA WEBU PRAHA|TVORBA WEBU BRNO|TVORBA WEBU OSTRAVA |TVORBA WEBU OLOMOUC

Zabýváme se kategoriemi:

TVORBA WEBOVÝCH STRÁNEK NA MÍRU|TVORBA ŠABLONOVÝCH WEBOVÝCH STRÁNEK|TVORBA MICROSITES|TVORBA E-SHOPŮ NA MÍRU

Sdílet příspěvek

Další články

Blog
Expert Dev

Blíží se definitivní konec Google Universal Analytics. Nezapomeňte na zálohu dat!

Analytická služba Google Universal Analytics (předchůdce aktuálních GA4) se chystá tento rok nadobro odejít do historie. Stane se tak 1. července 2024 kdy ztratíme přístup do uživatelského rozhraní a služba bude Googlem trvale smazána. To znamená, že pokud neprovedete včasnou zálohu dat, o všechny cenné historické informace, které jste z webových stránek nasbírali, přijdete.

Zobrazit článek »
Novinky v PPC 2024
Blog
Expert Dev

PPC novinky 2024 – co se chystá v online marketingu? 

Rok 2024 je tady a s ním přišla i řada novinek v oblasti PPC reklamy. Připravte se na pohled do budoucnosti PPC reklamy a získání cenných poznatků, které vám pomohou dosáhnout maximálního úspěchu ve svém digitálním marketingu v roce 2024 a dalších letech. Ať už se jedná o trendy v oblasti automatizace a personalizace, je důležité být v obraze, abyste ze svých kampaní vytěžili maximum.

Zobrazit článek »
Blog
Expert Dev

5 kroků k úspěšnému zviditelnění vašeho nového e-shopu 

V dnešní době je online trh přeplněný. Proto je pro každý nový e-shop zásadní vědět, jak vyniknout a zaujmout svou cílovou skupinu. Zviditelnění vašeho e-shopu se tak stává klíčovým faktorem pro dosažení úspěchu. V tomto článku se zaměříme na důležitost efektivního zviditelnění, a co je ještě důležitější, poskytneme vám užitečné tipy, které vám pomohou vytvořit výrazný a úspěšný e-shop.

Zobrazit článek »